Despre magazine online (4)

Comert onlineFac ce fac şi mă lovesc de unii „făcători” de magazine online, „programatori de renume european” sau „programatori cu experienţă americană”, asta e ultima pe care am auzit-o, toţi având cheia succesului de a vinde online, cheie care va îmbogăţi clientul naiv fără ca acesta să mai facă absolut nimic decât să cumpere domeniul, găzduirea şi platforma lor miraculoasă pentru e-commerce. Partea proastă e că sunt mulţi creduli care au impresia că lucrurile funcţionează chiar aşa, iar comerţul online înseamnă o investiţie iniţială minimă şi gata, îşi poate face bagajele pentru a pleca într-un concediu prelungit pentru tot restul vieţii.

Starea de spirit a noului comerciant online se schimbă brusc când constată că mai sunt încă câteva sute de magazine identice cu al lui. „Nu-i nimic” va spune el, „băieţii care mi-au făcut mie magazinul online chiar sunt buni. Uite ce multe au mai făcut”. Astfel viitorul „îmbogăţit din online” are aşteptări mai mari decât avea la început, făcându-şi deja planuri de extindere. După ce va trece perioada în care „lumea ajunge să ştie de magazinul tău online”, perioadă care se întinde de la 1 lună până la jumătate de an, în funcţie de „programator”, noul întreprinzător online vede că nu a primit decât câteva comenzi, din care mai mult de jumătate au fost anulate. Abia atunci începe să-şi pună cu adevărat întrebări despre ce înseamnă comerţul online. Şi încet încet, clientul care a fost iniţial fericit, acum are un gust foarte amar după această experienţă şi constată că a fost atât indus în eroare cât şi păcălit de acei „profesionişti ai comerţului online”.

Nu-i aşa că ai mai auzit această poveste? Chiar eu am mai scris despre ceva asemănător când aminteam despre Open Cart şi „făcătorii” de siteuri de comerţ online. Întreprinzătorul de mai sus a primit o instalare standard de Open Cart, cu tema standard OpenCart şi o configurare simplă a platformei pentru a afişa preţurile doar în Lei. Pe partea de adminstrare orice denumire de OpenCart a fost ştearsă.  Preţul unei asemenea lucrări? 150 – 250 de Euro. Cât l-ar fi costat pe întreprinzător să facă singur acest lucru? Exact 1 oră şi 2 secunde, timp în care ar fi urmărit toate screencast-urile de pe www.opencart.com. Mai mult decât atât, ar fi învăţat multe alte lucruri despre comerţul online şi nu ar fi ajuns în situaţia de a-şi abandona siteul şi de a reveni la metodele tradiţionale de comerţ.

Înainte de a încheia vreau doar să spun că am discutat la un moment dat cu cineva care „dezvolta” magazine online folosind OpenCart şi cerea pe o simplă instalare 150 de Euro. Când i-am spus că e cam mult deoarece aceasta instalare durează câteva minute mi-a răspuns foarte senin, cu zâmbetul de buze: „Atât costa timpul meu!”.